Hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer 2024-ben?
A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszerre vonatkozó rendelet (2024. február)
A 2024. február 29.-én kiadott 42/2024. (II. 29.) Kormányrendelet rendelet az alábbi megfogalmazásban rögzítette a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszerrel kapcsolatos működési szabályzatot:Hogyan használhatják a digitális időpontfoglaló rendszert a kezelőorvosok, háziorvosok?
A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglalási rendszert az orvos is használhatja a betegek részére, ő is elvégezheti az időpont felvételét a beteg kérésére.- A beutalóval igénybe vehető ellátások esetében a beutaló orvos elvégezheti az időpontfoglalást a személyesen jelen lévő beteg számára.
- A beutaló nélkül igénybe vehető kezelések esetében a kezelőorvos, vagy háziorvos kérhet időpontot a digitális időpontfoglalási rendszerben a beteg részére a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál, amennyiben ez orvosszakmailag indokolt.
- Amennyiben a beteg állapota nem indokolja a személyes megjelenést, a háziorvos, kezelőorvos a páciens telefonos időpontfoglalási kéréseknek is eleget tehet. Azonban a beutaló nélkül igénybe vehető ellátások esetében az orvos nem köteles a digitális időpontfoglalásra vonatkozó kérésének eleget tenni.
Hogyan használhatják a digitális időpontfoglaló rendszert a betegek?
A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszert természetesen a betegek is tudják használni, ők maguk is tudnak időpontot igényelni ezen a felületen a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál, akár beutalóval, akár beutaló nélkül (amennyiben a szolgáltatóhoz nincs szükség beutalóra). Fontos azonban tudni, hogy járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató maga határozza meg az időpontfoglalás módját. Azaz ha például az időpontfoglalás egy adott rendelőben a recepción történik, akkor a betegnek a recepciótól kell kérnie digitális időpontot, amit személyesen, vagy telefonon is megtehet.Valamint 2024. július 1-jétől a betegek közvetlenül is tudnak majd foglalni időpontot, valamit módosítani lefoglalt időpontjaikat a digitális időpontfoglalási rendszerben mind beutalóval, mind beutaló nélkül igénybe vehető egészségügyi ellátásra egyaránt. De egy beteg ugyanabban a szakmában egyszerre csak egy időpontot foglalhat, amit a TAJ szám alapján fognak ellenőrizni.
Hogyan módosítható, törölhető a digitális időpontfoglaló rendszerben lefoglalt időpont?
A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglalási rendszerben az ezt használó egészségügyi szolgáltatók folyamatosan közzéteszik, valamint frissítik az elérhető friss időpontokat, amit az EESZT útján érhetnek el a betegek. A közzétett időpontokat az EESZT útján módosítani, vagy törölni a működését érintő okból lehetséges a szolgáztató részéről. A módosítással, törléssel kapcsolatban az adott intézmény vezetője, vagy az általa felhatalmazott személy dönthet. Azonban a már lefoglalt időpontok esetében – amennyiben azok törlésre, vagy módosításra kerültek- a szolgáltató kötelezettsége, hogy az időponttal rendelkező beteget értesítse, valamint egy új időpontot egyeztessen le vele.A beteg is megváltoztathatja a már lefoglalt időpontját a digitális időpontfoglalási rendszerben: a beteg személyesen, telefonon vagy az erre a célra kijelölt elektronikus úton tudja lemondani, módosítását kérni a nem megfelelő időpontját.
Milyen adatokat rögzít a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer?
A digitális időpontfoglalási rendszer az alábbi nem személyes adatokat tartalmazza:- a kezdeményezett ellátásra történő időpontfoglalás időpontja
- az ellátás lefoglalt időpontja
- a beteg egészségügyi szolgáltatónál történő érkeztetése valamint rendelésre történő továbbküldésének időpontja
- a beteg rendelőbe történő behívásának időpontja
- a központi eseménykatalógus „járóbeteg-szakellátás befejezése” eseményének időpontja