Hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer 2024-ben?

Hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer 2024-ben?

2024. február utolsó napján jelentették meg a 42/2024. (II. 29.) kormányrendelet, amely konkrétan másnaptól helyezte hatályba a járóbeteg-szakellátásnál a digitális időpontfoglaló rendszerre vonatkozó új szabályokat. Alábbi cikkünkben az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) digitális időpontfoglaló rendszerének működését, működési szabályzatát mutatjuk be.
Hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer 2024-ben?

A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszerre vonatkozó rendelet (2024. február)

A 2024. február 29.-én kiadott 42/2024. (II. 29.) Kormányrendelet rendelet az alábbi megfogalmazásban rögzítette a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszerrel kapcsolatos működési szabályzatot:
„az állam az EESZT digitális időpontfoglalási rendszer szolgáltatás útján biztosítja, hogy a járóbeteg-szakellátást nyújtó, közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatók az EESZT útján közzétegyék és folyamatosan frissítsék az e rendelet szerinti beutalóval és beutaló nélkül igénybe vehető szolgáltatásaikra nyitva álló időpontokat.”
Fontos még azt is tudni, hogy a rendeletben azt is rögzítették, hogy ha az EESZT felületén a digitálisan előzetesen közzétett időpontra történik az időpontfoglalás, az egészségügyi szolgáltató nem tagadhatja meg az ellátást. Fontos azt is tudni, hogy 2024. július 1-jétől kötelező lesz a digitális időpontfoglaló rendszer használata azoknak a közfinanszírozott járóbeteg-szakellátóknak, akik minimum 300 órát, minimum 5 szakmában nyújtanak. Egyéb esetben a rendszer bevezetése a technikai feltételek rendelkezésére állása mellett, az egészségügyi szolgáltató döntésére van bízva.

Hogyan használhatják a digitális időpontfoglaló rendszert a kezelőorvosok, háziorvosok?

A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglalási rendszert az orvos is használhatja a betegek részére, ő is elvégezheti az időpont felvételét a beteg kérésére.
  • A beutalóval igénybe vehető ellátások esetében a beutaló orvos elvégezheti az időpontfoglalást a személyesen jelen lévő beteg számára.
  • A beutaló nélkül igénybe vehető kezelések esetében a kezelőorvos, vagy háziorvos kérhet időpontot a digitális időpontfoglalási rendszerben a beteg részére a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál, amennyiben ez orvosszakmailag indokolt.
  • Amennyiben a beteg állapota nem indokolja a személyes megjelenést, a háziorvos, kezelőorvos a páciens telefonos időpontfoglalási kéréseknek is eleget tehet. Azonban a beutaló nélkül igénybe vehető ellátások esetében az orvos nem köteles a digitális időpontfoglalásra vonatkozó kérésének eleget tenni.
A fent leírtak azonban csak azokat a járóbeteg-szakellátókat érintik, ahol már bevezetésre került a digitális időpontfoglalási rendszer!

Hogyan használhatják a digitális időpontfoglaló rendszert a betegek?

A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszert természetesen a betegek is tudják használni, ők maguk is tudnak időpontot igényelni ezen a felületen a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónál, akár beutalóval, akár beutaló nélkül (amennyiben a szolgáltatóhoz nincs szükség beutalóra). Fontos azonban tudni, hogy járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató maga határozza meg az időpontfoglalás módját. Azaz ha például az időpontfoglalás egy adott rendelőben a recepción történik, akkor a betegnek a recepciótól kell kérnie digitális időpontot, amit személyesen, vagy telefonon is megtehet. 
Valamint 2024. július 1-jétől a betegek közvetlenül is tudnak majd foglalni időpontot, valamit módosítani lefoglalt időpontjaikat a digitális időpontfoglalási rendszerben mind beutalóval, mind beutaló nélkül igénybe vehető egészségügyi ellátásra egyaránt. De egy beteg ugyanabban a szakmában egyszerre csak egy időpontot foglalhat, amit a TAJ szám alapján fognak ellenőrizni. 
 

Hogyan módosítható, törölhető a digitális időpontfoglaló rendszerben lefoglalt időpont?

A járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglalási rendszerben az ezt használó egészségügyi szolgáltatók folyamatosan közzéteszik, valamint frissítik az elérhető friss időpontokat, amit az EESZT útján érhetnek el a betegek. A közzétett időpontokat az EESZT útján módosítani, vagy törölni a működését érintő okból lehetséges a szolgáztató részéről. A módosítással, törléssel kapcsolatban az adott intézmény vezetője, vagy az általa felhatalmazott személy dönthet. Azonban a már lefoglalt időpontok esetében – amennyiben azok törlésre, vagy módosításra kerültek- a szolgáltató kötelezettsége, hogy az időponttal rendelkező beteget értesítse, valamint egy új időpontot egyeztessen le vele. 
A beteg is megváltoztathatja a már lefoglalt időpontját a digitális időpontfoglalási rendszerben: a beteg személyesen, telefonon vagy az erre a célra kijelölt elektronikus úton tudja lemondani, módosítását kérni a nem megfelelő időpontját. 

Milyen adatokat rögzít a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer?

A digitális időpontfoglalási rendszer az alábbi nem személyes adatokat tartalmazza:
  • a kezdeményezett ellátásra történő időpontfoglalás időpontja
  • az ellátás lefoglalt időpontja
  • a beteg egészségügyi szolgáltatónál történő érkeztetése valamint rendelésre történő továbbküldésének időpontja
  • a beteg rendelőbe történő behívásának időpontja
  • a központi eseménykatalógus „járóbeteg-szakellátás befejezése” eseményének időpontja

Hírek, újdonságok

Tájékozódjon a legújabb és legfontosabb egészségügyi témákban.

További bejegyzések