Egy friss felmérésből kiderült: egyre népszerűbb az online ügyintézés az állami egészségügyben
Online ügyintézési rendszer a magyar egészségügyben
Az online újítások egyre nagyobb számban jelennek meg az egészségügyben is. Egy korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük, hogy hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer. Valamint egy részletes leírásban azt is bemutattuk, hogy informatikai fejlesztések fognak megvalósulni az egészségügyi adatvagyon kezeléséhez. Tehát a digitális fejlesztések folyamatosak a magyar egészségügyben, amihez az orvosoknak, egészségügyi szakembereknek is elengedhetetlen alkalmazkodniuk, hiszen ezzel sok esetben a saját munkájukat, és a páciensek ügyintézési folyamatát könnyítik, gyorsítják. A Semmelweis Egyetem Digitális Egészség kutatócsoportjának felméréséből például kiderült, hogy hazánkban öt emberből négy használja az e-receptet, és a páciensek kétharmada használja az online időpontfoglaló rendszert, kér így beutalót.A koronavírus nagy változásokat intézett elő az egészségügyben
A koronavírus járvány hatására nagyon sok minden megváltozott az egészségügyben. Számos rendszer alakult át, és valahol ennek köszönhető igazán, hogy az online ügyintézés is egyre népszerűbbé vált. a Semmelweis Egyetem Digitális Egészség kutatócsoportja egy nagyszabású felmérést végzett. Ebből a kutatásból kiderült, hogy a koronavírus-járvány alatt, a lakosság egyharmada élt okoseszközökkel, egészségügyi szenzorokkal és applikációkkal. Napjainkban ez az arány 50 százalék, valamint a mesterséges intelligencia alapú egészségügyi megoldások is egyre népszerűbbek. Az internethasználók között, a járvány után, 91 százalékra nőtt azok aránya, akik egészséggel és betegségekkel kapcsolatos információkat keresnek online.„A digitális technológiák ismertsége – mint az e-recept, online időpontfoglalás, beutalókérés, EESZT – mintegy 90 százalékos. A megkérdezettek 70-80 százaléka pedig már használta is ezeket. Az elmúlt három évben a szenzorokat, okoseszközöket, applikációkat is egyre többen alkalmazzák, az utóbbi kettőt a megkérdezettek mintegy fele, az igény ezekre óriási”- idézték a közleményben Győrffy Zsuzsát, a SE Magatartástudományi Intézetének docensét, a kutatás egyik vezetőjét.
Hozzátette, hogy nemcsak a fiatalok, hanem a 60 év feletti korosztály is kifejezetten nyitott az új megoldások iránt, amit a digitális megoldások jelentenek, egyre nagyobb számban. és egyre több mindenre használják okoseszközeiket, ennek ellenére továbbra is a személyes orvos-beteg találkozó a legfontosabb számukra, a digitális megoldások inkább csak ezt egészítik ki.
Online egészségügyi források használata
Tehát egyre többen fordulnak az internethez, ha egészségügyi panaszuk vannak, leginkább a weboldalakat, valamint a közösségi média platformokat, videómegosztó oldalakat (például YouTube) keresik fel. A kutatásból kiderül, hogy a páciensek 70%-a az orvoshoz fordulást megelőzően, és utána is felkeresi ezeket az internetes felületet. Tapasztalataink szerint a magán praxisokkal rendelkező szakembereknek, orvosoknak mindenképpen ajánlott erre a területre is energiát, időt fektetni, tartalmakat gyártani, amik segítik a páciensek tájékozódását.„A digitális megoldásokkal kapcsolatos igények magasak, az érintettek jelentős része szívesen venné, ha kezelőorvosa ajánlana neki hiteles weboldalakat, megbízható applikációkat, 80 százalék azok aránya, akik szeretnék, ha e-mailben is kommunikálhatnának, képeket oszthatnának meg. A betegek több mint fele akár a közösségi médiát is szívesen használná az orvossal való kapcsolattartásra” – mondta Girasek Edmond, a SE Magatartástudományi Intézetének adjunktusa, a kutatás másik vezetője, a közlemény szerint.