Egy friss felmérésből kiderült: egyre népszerűbb az online ügyintézés az állami egészségügyben

Egy friss felmérésből kiderült: egyre népszerűbb az online ügyintézés az állami egészségügyben

A digitális forradalom minden életterületen változásokat hoz, és ez alól az egészségügy sem kivétel. Nemrégiben kiépítésre került egy nagyszabású online ügyintézési rendszer, amit mára már egyre nagyobb számban használnak a betegek, egészségügyi ellátásban részesülők is - az MTI legfrissebb közleménye szerint.
Egy friss felmérésből kiderült: egyre népszerűbb az online ügyintézés az állami egészségügyben

Online ügyintézési rendszer a magyar egészségügyben

Az online újítások egyre nagyobb számban jelennek meg az egészségügyben is. Egy korábbi cikkünkben részletesen kifejtettük, hogy hogyan működik a járóbeteg-szakellátási digitális időpontfoglaló rendszer. Valamint egy részletes leírásban azt is bemutattuk, hogy informatikai fejlesztések fognak megvalósulni az egészségügyi adatvagyon kezeléséhez. Tehát a digitális fejlesztések folyamatosak a magyar egészségügyben, amihez az orvosoknak, egészségügyi szakembereknek is elengedhetetlen alkalmazkodniuk, hiszen ezzel sok esetben a saját munkájukat, és a páciensek ügyintézési folyamatát könnyítik, gyorsítják. A Semmelweis Egyetem Digitális Egészség kutatócsoportjának felméréséből például kiderült, hogy hazánkban öt emberből négy használja az e-receptet, és a páciensek kétharmada használja az online időpontfoglaló rendszert, kér így beutalót. 

A koronavírus nagy változásokat intézett elő az egészségügyben

A koronavírus járvány hatására nagyon sok minden megváltozott az egészségügyben. Számos rendszer alakult át, és valahol ennek köszönhető igazán, hogy az online ügyintézés is egyre népszerűbbé vált. a Semmelweis Egyetem Digitális Egészség kutatócsoportja egy nagyszabású felmérést végzett. Ebből a kutatásból kiderült, hogy a koronavírus-járvány alatt, a lakosság egyharmada élt okoseszközökkel, egészségügyi szenzorokkal és applikációkkal. Napjainkban ez az arány 50 százalék, valamint a mesterséges intelligencia alapú egészségügyi megoldások is egyre népszerűbbek. Az internethasználók között, a járvány után, 91 százalékra nőtt azok aránya, akik egészséggel és betegségekkel kapcsolatos információkat keresnek online. 
„A digitális technológiák ismertsége – mint az e-recept, online időpontfoglalás, beutalókérés, EESZT – mintegy 90 százalékos. A megkérdezettek 70-80 százaléka pedig már használta is ezeket. Az elmúlt három évben a szenzorokat, okoseszközöket, applikációkat is egyre többen alkalmazzák, az utóbbi kettőt a megkérdezettek mintegy fele, az igény ezekre óriási”- idézték a közleményben Győrffy Zsuzsát, a SE Magatartástudományi Intézetének docensét, a kutatás egyik vezetőjét.

Hozzátette, hogy nemcsak a fiatalok, hanem a 60 év feletti korosztály is kifejezetten nyitott az új megoldások iránt, amit a digitális megoldások jelentenek, egyre nagyobb számban. és egyre több mindenre használják okoseszközeiket, ennek ellenére továbbra is a személyes orvos-beteg találkozó a legfontosabb számukra, a digitális megoldások inkább csak ezt egészítik ki. 

Online egészségügyi források használata

Tehát egyre többen fordulnak az internethez, ha egészségügyi panaszuk vannak, leginkább a weboldalakat, valamint a közösségi média platformokat, videómegosztó oldalakat (például YouTube) keresik fel. A kutatásból kiderül, hogy a páciensek 70%-a az orvoshoz fordulást megelőzően, és utána is felkeresi ezeket az internetes felületet. Tapasztalataink szerint a magán praxisokkal rendelkező szakembereknek, orvosoknak mindenképpen ajánlott erre a területre is energiát, időt fektetni, tartalmakat gyártani, amik segítik a páciensek tájékozódását.
„A digitális megoldásokkal kapcsolatos igények magasak, az érintettek jelentős része szívesen venné, ha kezelőorvosa ajánlana neki hiteles weboldalakat, megbízható applikációkat, 80 százalék azok aránya, akik szeretnék, ha e-mailben is kommunikálhatnának, képeket oszthatnának meg. A betegek több mint fele akár a közösségi médiát is szívesen használná az orvossal való kapcsolattartásra” – mondta Girasek Edmond, a SE Magatartástudományi Intézetének adjunktusa, a kutatás másik vezetője, a közlemény szerint.

Mesterséges intelligencia az egészségügyben

A kutatás új elemeként a mesterséges intelligencia alapú egészségügyi megoldások iránti hozzáállást is vizsgálták. A válaszadók közel 30 százaléka pozitívan, ugyanennyien negatívan, míg 40 százalékuk semlegesen vélekedik ezekről. A megkérdezettek 45% hallott már a mesterséges intelligencia különböző egészségügyi alkalmazásairól – például szűrések, diagnózisalkotás és leletek értelmezése. Az MI alapú rendszereket egyre több területen lehet hatékonyan alkalmazni. A felmérés egy fontos eleme, hogy erre is kitért, hiszen várhatóan a jövőben ez nagyon meghatározó lesz. 

Az online egészségügyi ellátás előnyei és hátrányai

Nem véletlenül használják olyan nagy számban az online egészségügyi ellátást, hanem mert számos előnye van. Ezek között az egyik legkiemelkedőbb a kényelem, és a gyorsaság. A páciensek rengeteg időt spórolhatnak meg a digitális egészségügyi rendszerek használatával. De nem szabad megfeledkeznünk az online rendszerek hátrányairól sem. A digitális megoldások miatt az ellátás személytelenebbé válik, sőt az is előfordulhat, hogy a páciensek félreértelmezik a velük megosztott adatokat. 
 

Hírek, újdonságok

Tájékozódjon a legújabb és legfontosabb egészségügyi témákban.

További bejegyzések